שלום לכולכם,
אנו כותבים אליך במסגרת פנייה רחבה ללקוחות ושותפים שלנו באזור הצפון. הימים ימים קשים. את זה אתם בודאי חווים הרבה יותר ממה שכל מילה שלנו יכולה להביע.
כעומדים בראש המערכות החינוכיות, אתם פוגשים במהלך התקופה, את כל שותפיכם לעבודה ברגעים הכי מורכבים שלכם ושלהם. העיניים נשואות אליכם, כמובילי המערכת החינוכית, כאחראים על רווחתם של הילדים והנוער הן מבחינת ההתמודדות עם הסכנה הביטחונית, הן מבחינת התמיכה הרגשית, והן מבחינת התעסוקה המורכבת בקיץ הבלתי אפשרי הזה.
מומחים ואנשי מקצוע בודאי כבר סייעו לכם בחשיבה על מה שנכון למערכות ולפרטים שבתוכן בשעות מתוחות כל כך. מדובר על שמירה על השגרה, על שיחות, על מסרים של ביטחון ואופטימיות וכו'.
אנחנו חשבנו לנסות ולסייע בתחום השיחות עצמן. כאלו יש לכם בודאי עשרות מדי יום. עם הורים מודאגים, עם נוער, עם בעלי תפקידים בתוך המערכת הפנימית שלכם ומחוצה לה. עם אנשי הצוות שלכם.
חלקכם שחוו איתנו את הלמידה המשותפת, יודעים בוודאי שיש קונפליקטים שניתן למנוע אותם, ואת האחרים ניתן לנהל נכון. גם מי שלא למד איתנו, ועדיין לא מכיר יכול ומוזמן להיעזר בדברים הבאים.
נקודת המוצא היא כאמור השעה המיוחדת לכולם. צוותים, הורים, מנהלי קהילה, אנשי הביטחון, וכמובן הילדים והנוער. תפקידכם מהווה אחד מהצירים המרכזיים של הקהילה. יש להניח כי השאלות הבאות מרכזיות ביומיום שלכם:
איך שומרים על שגרה בתוך המקלטים? איך מנהלים סדר יום כלשהו במצב שאי אפשר לדעת מה יקרה בעוד שעה? איך מתניידים ממקום למקום בתוך/מחוץ ליישוב? איך עוזרים להורים לצאת לעבודה? איך מעסיקים את הילדים והנוער? מתי יוזמים יציאה משותפת למקומות רגועים יותר? איך שומרים על מינון נכון בין השהיה בבית ליציאות מאורגנות לצורך הגנה? איך שומרים על אנשי הצוות – מדריכים וכו'? איך מעצימים את השותפים השונים? ועוד שאלות מורכבות שאתם מתמודדים עימן ביומיום.
בדפים הבאים תמצאו הכוונה לדרך עליה אנחנו ממליצים, ואותה חלקכם מכירים. הדגש הינו על הדרך ולא על התשובות ה"נכונות".
|
ניסינו לערוך סדר בדברים, בשני פרקים מרכזיים:
- טיפים לשיחה מקדמת – איך תוכלו לנהל שיחה שתקדם את התוצאות הטובות לה.
- הצפת צרכים פוטנציאליים של כלל השותפים במערכת – ננסה להציף את כלל הצרכים שעשויים להניע את השותפים השונים לדיבור ו/או עשייה, לעזור אולי לערוך סדר בדברים איתור הצרכים המשותפים בדרך לפתרון ישים שכולם יכולים לחיות איתו טוב.
חשוב לנו לסייע לכם, חשוב לנו לשמור איתכם על קשר, חשוב לנו שתדעו שאנחנו באמת מתכוונים לכך. אתם מוזמנים מקרב לב להסתייע עפ"י הפרטים הרשומים כאן.
אסתי אשכנזי – מנחה בכירה ואחראית חינוך בצפון – 054-7720664 , 04-6761609, esty@gevim.co.il
ענת רוזנבלום – מנחה בכירה – 052-2824397 , anatrose@degania-b.org.il
- טיפים לשיחה מקדמת:
- נסו לבדוק עם שותפכם לשיחה מהם הדברים החשובים לו?, מה הצרכים שלו?
- שאלו שאלות פתוחות, תנו לגיטימציה לתחושות השונות.
- ערכו שיקוף של מה שהבנתם. ודאו שהבנתם נכון את הדברים שנאמרו. כך גם תסייעו לבן/בת השיח לערוך סדר בחשיבה, בתחושות. זה מרגיע, נותן תחושה של יכולת להתמודד עם הדברים.
- נסו לבדוק הכי פתוח שאפשר, מה יכול לסייע לו. הניחו את האפשרויות המציאותיות בפניו בצורה אוהדת ואמיתית.
- שתפו אותו בצרכים שלכם. הפכו אותו שותף להתמודדות עם הקושי/בעיה. הבעיה אינה רק שלו, הפתרון לא רק בידכם.
- בחנו מי עוד יכול להיות שותף לשיחה. אולי המדריך/המטפלת/הגננת/הילדים והנוער.
- שתפו את הילדים והנוער, בהתאמה לגילם, בתכנונים, בהתלבטויות. בתקופה של עמימות וחוסר שליטה שלהם במצב, שותפות מעין זו יכולה לסייע להם רבות.
- מיפוי צרכים (הערכה):
אנחנו ניסינו להעלות על הכתב צרכים שנראים לנו ממשיים בתקופה הזו, נסו לאתר מביניהם את אלו שאתם פוגשים (או אולי אחרים ונוספים על מה שאנחנו העלינו), ערכו התאמות לקהילה שלכם, לגילאי הילדים, ומשם המשיכו. זיכרו כי ראיית והבנת המשותף מאפשרות יצירת מספר גדול יותר של חלופות לפתרון.
נסו ליצר שותפות לפתרון הקושי והבעיות, כך אולי תהפוך העת הקשה הזו, להזדמנות בה תעצימו את המערכות עליהן אותם מופקדים.
הורים |
ילדים |
רכז/ת חינוך |
צוותים |
מערכת הקהילה |
לשמור על בטחון ילדנו. |
לשמור על בטחוני. |
לשמור על בטחון ילדנו. |
לשמור על בטחון הילדים. לשמור על הביטחון האישי שלנו. |
לשמור על ביטחון הקהילה. |
לספק לילדים תעסוקה מהנה. |
להיות עסוקים ולהנות מהקיץ. |
לספק לילדים תעסוקה מהנה. |
לספק לילדים תעסוקה מהנה. |
|
להמשיך לעבוד ככל שניתן, להתפרנס. |
להיענות לאתגר במיטב. |
להיענות לאתגר הבלתי שגרתי הזה. לעבוד גם ברגעי הלחץ. |
להיות פנויים לטיפול בשאר המערכות. פרנסה למשל, לנוכח ההפסדים הידועים כבר. |
|
לסמוך על הצוותים שנמצאים עם הילדים. |
לסמוך על ההורים שלי, על המדריכים שלי. |
לספק ביטחון לשותפי החינוך השונים. שיסמכו עלינו. לסמוך על הצוותים.
|
שיסמכו עלינו, שיידעו שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו, שאנחנו פועלים בשיקול דעת. |
לסמוך על מערכת החינוך, לדעת בביטחון שהדברים מטופלים. |
לדעת שיש לילד שלי מישהו שמקשיב לו, ונענה לצרכיו. |
לדעת שיש מי שמקשיב לי באמת. שאוכל לשאול, לדבר, להביע תחושה ודעה. |
שיפנו אלי עם שאלות ומצוקות. שיתנו בי אמון. שאני אוכל לפנות למנהלי הקהילה שלי כדי לקבל תמיכה והקשבה. |
שיפנו אלי עם שאלות ומצוקות. שיתנו בי אמון. שאני אוכל לפנות למנהלים שלי כדי לקבל תמיכה והקשבה. |
שיתנו בי אמון. שאוכל לסייע בתמיכה והקשבה. שאוכל להסתייע במערכת החינוך. |
להיות מעודכן כל הזמן, לדעת מה קורה. |
להיות מעודכן במה שקורה בבית, להרגיש שייך גם ברגעי קושי ולחץ. |
להיות מעודכנים, להתמצא במתרחש. |
להיות מעודכנים, להתמצא במתרחש. |
להיות מעודכנים, להתמצא במתרחש. |
לאפשר לילד להיות עם חברים, לבלות. |
להיות סתם עם חברים, שאני רוצה להיות איתם. (בלי קשר לקבוצה ככלל, למקלטים) |
לאפשר לילדים להיות עם חברים, לבלות. לאפשר לצוותים זמן הפוגה ומנוחה. צבירת כוחות. |
לאפשר לילדים להיות עם חברים, לבלות. שאנחנו נוכל גם לעשות הפוגה עם חברים. |
|
לאפשר לו פרטיות ומידה של אינטימיות ביחס לצרכיו, ביחס למציאות. |
להיות גם עם עצמי, לבד. לא להצטרך להיות "נחמד" כל היום. |
לאפשר להם ולנו מידה של פרטיות ואינטימיות, כדי שיהיה לנו כוח להמשיך. |
||
להיות נגיש עבורו. |
שהבית יהיה נגיש לי, שאוכל להיות בבית. |
להיות נגיש/ה ויעיל/ה עבור קהילת החינוך. |
להיות נגישים לילדים, שהמערכת תהיה נגישה עבורנו. |
להיות נגישים ויעילים עבור כלל הקהילה. |
שיקבלו אותי, עם הקשיים שלי, עם ההתלבטויות והחששות שלי. |
שיקבלו אותי, עם הקשיים שלי, עם ההתלבטויות והחששות שלי. עם הרצונות שלי. |
שיפרגנו לי, לעשייה שלי לחשיבה שלנו. שיתפסו אותי כמקצועית. |
שיפרגנו לנו, לעשייה שלנו, לחשיבה שלנו. שיתפסו אותנו כמקצועיים |
|
שישתפו אותי בהחלטות, בשיקולי הדעת. |
שישתפו אותי בקבלת ההחלטות, שיתנו גם לי אחריות על הימים שלי. |
שהדיבור עם ההורים והילדים יהיה טוב ויעיל. |
שישתפו אותנו בקבלת ההחלטות, שיבינו שזה חלק מהידע שלנו, מהמוטיבציה שלנו. |
|
שהצוותים יסייעו באמת, שתהיה להם יוזמה לעשות ויעילות לממש. |
שנדע שאנחנו באמת מסייעים, שאנחנו עובדים ביחד למען טוב. שאנחנו יעילים. |
להיות מנהיגות יעילה. |
תגובות
לא ניתן לההגיב