מסע של מתן – תכנית ללימוד ותרגול כלים מעשיים של משא ומתן דיאלוגי
רציונל התכנית
בסביבה דינמית ומורכבת בה אנו חיים ומחנכים ילדים ובני נוער כיום, מיומנויות משא ומתן הופכות להיות חיוניות וחשובות יותר מתמיד. משא ומתן מוצלח טומן בחובו יכולות גבוהות של תקשורת בין אישית, הבנה וזיהוי צרכים – שלנו ושל האחר – ורמה מאד גבוהה של הקשבה וענווה, ביחד עם מיקוד ואסרטיביות.
בקבוצת גבים פותח מודל ייחודי למשא ומתן – DBN, אשר מוטמע לאורך השנים האחרונות במערכות רבות ובמגזרים שונים בארץ ובעולם. תפיסת העולם הייחודית שלנו מעודדת תהליך מובנה, אשר כולל שלבים סדורים וברורים, המוביל לפתרונות יצירתיים ואיכותיים. פתרונות אלה הנם מיטביים וממקסמים את הצלחת הדיאלוג עבור כל הצדדים המעורבים.
מודל המשא ומתן הדיאלוגי מושתת על כבוד הדדי וראיית האחר. לימודו ותרגולו מקנים מיומנויות חיוניות לחיים, באופן המאפשר חיזוק מערכות יחסים והעצמת שיתופי פעולה בכל מרחבי החיים.
אנו מאמינים כי כלים מעשיים וחשובים אלה חיוניים עבור תלמידים. הן עבור התמודדויות עם אתגרים בתקופה זו של חייהם, והן כבוגרים לעתיד. התכנית מותאמת לילדים ולנוער, ומתבססת על תרגולים רבים בשלושה מוקדים עיקריים: קבוצת השווים של התלמיד, בתוך המשפחה, ולמול מבוגרים אחרים בחייו. לצד העשרת ארגז הכלים, התכנית מעשירה את התלמידים בידע רב, ומעודדת דיונים בסוגיות מעולמם.
יעדי התכנית
הכרת תפיסות וגישות שונות לתהליכי משא ומתן, והבנת הערך בגישה דיאלוגית ומשתפת.
לימוד והתנסות בשימוש במיומנויות דיאלוגיות אפקטיביות.
פיתוח מודעות אישית לדפוסי פעולה ותגובות, והרחבת יכולת השליטה והגמישות.
העצמה אישית וקבוצתית בכיתה, בדגש על דיאלוג, סובלנות ואמון.
גישור – כלי לחיים – תכנית ללימוד ותרגול גישור ככלי מעשי לישוב סכסוכים
רציונל התכנית
בחברה האנושית סכסוכים הנם חלק טבעי מהקיום המשותף. האם אנו יודעים כיצד להתמודד עמם באופן נכון? באופן המאפשר לנהל את הסכסוך ללא אלימות ואף ליישבו כך שכל המעורבים מממשים את יעדיהם וצורכיהם?
את היכולת הזו חשוב ללמוד וליישם מגיל צעיר. רבים מתוך אלפי בוגרי קורסי הגישור המקצועיים שלנו לאורך השנים אמרו כי הם מצטערים שלא זכו ללמוד גישור מוקדם יותר בחייהם. רבים מתוך תלמידי בתי הספר שלמדו גישור אמרו כי ברור להם שרכשו כלי לחיים.
הגישור מושתת על תפיסת ה- Alternative Dispute Resolution, הרואה בקונפליקט הזדמנות ללמידה ולצמיחה, ומכוונת לניהול וסיום קונפליקטים בהסכמה וללא כפייה. מדובר בתחום המאופיין בהתפתחות מהירה בעולם האקדמי והמעשי, והגישור תפס מקום כמקצוע מכובד ומשמעותי. עצמתו בשילוב הייחודי בין תהליך מובנה, בהיר, מעשי ואפקטיבי, ובין תפיסת עולם של חיים משותפים מבוססי סובלנות וכבוד הדדי. באופן זה, לימוד הגישור מאפשר גם מניעה של קונפליקטים ויצירת שיתופי פעולה אפקטיביים.
ילדים מגשרים
מטרת התכנית היא להקנות לתלמידים תפיסה וכלים אשר יוכלו להיות מיושמים הן בסביבת בית הספר והן בחייהם האישיים. הקורס מותאם לשכבות גיל שונות, כאשר אנו שמים דגש רב על הנגשת השפה והפעילויות לקהלי תלמידים שונים וצורכיהם הייחודיים. שיטת הגישור הנלמדת הנה שיטה מובנית, אשר מאפשרת לתלמידים ללמוד וליישם אותה במהירות יחסית, ומייצרת שפה אחרת בקבוצה הלומדת. התהליך נלמד באופן חוויתי ומעניין, והתלמידים מתנסים בתרגולים רבים אשר מאפשרים להם ללמוד ולשפר את מיומנויות הגישור האישיות שלהם, בכל מעגלי החיים.
תכנית זו מהווה בסיס להקמת צוות מגשרים פעיל הנותן מענה מיטבי למצבי עימות המתעוררים בין התלמידים. צוותי המנהיגות המגשרת פעילים לאורך השנים האחרונות במגוון רחב של בתי ספר בישראל.
יעדי התכנית
הבנת מצבי קונפליקט, ותפיסתם כהזדמנות ולא כאיום.
הכרה ויישום של תהליך הגישור בכל מעגלי החיים, כולל בבית הספר ובמשפחה.
התנסות בתפקיד המגשר, תוך פיתוח כישורי מנהיגות והעצמת תחושת המסוגלות של התלמיד.
טיפוח אקלים בית ספרי מיטבי, המצמצם אלימות ומעודד תקשורת, הקשבה ואמפטיה.
הגברת מעורבות התלמידים בחיי בית הספר והקהילה, תוך מילוי תפקיד ערכי חיובי בקהילה זו.
יצירת תשתית להקמת צוות של מנהיגות מגשרת בבית הספר.