קבוצת גבים מציעה למשפחות ולמערכות חינוך בישראל מודל חדשני, אשר פותח על בסיס ניסיון של כעשור וחצי בתהליכי דיאלוג וניהול קונפליקטים שונים.
רקע
הגיוון האישיותי הקיים בכל חברה ומשפחה, בגילאים ובנטיות של חבריה, ילדים כמבוגרים, גורם בהכרח להתנגשויות רבות בין צרכים שונים ואף סותרים. למאפיין בסיסי זה הצטרפו בעשורים האחרונים תהליכים הקושרים בהיחלשות הסמכותיות של המבוגרים, כשהתוצאה השכיחה היא שהמבוגרים בחברה ובמשפחה חשופים יותר מאי פעם לקונפליקטים רבים בין חברי המשפחה, בינם לילדיהם, ובינם לבין עצמם. הקושי והמורכבות גורמים לנו כמבוגרים לפעול מתוך תגובה, לרוב של ויתור או כוחנות. אלו תגובות בלתי אפקטיביות, ואינן מאפשרות לנו ליצור את האקלים אותו אנו רוצים במשפחה ובבית הספר.
אל מול האלימות הגואה בציבור כיום אנו מזהים כי מתפתחות מגמות של "אפס סובלנות" שתופסת מקום משמעותי כדרך למאבק באלימות. אולם גם גישה זו הינה "תגובה", ומטפלת בהרתעה ובענישה אולם לא בהיבטים של מערכת היחסים, אמון וכבוד, ושינוי התנהגותי פנימי, המאפשרים חיבור ולא ניכור.
הסדנה
מטרתה של הסדנה המוצעת היא הקניית מיומנויות של הצבת גבולות ברורים, במצבים שבהם אין מקום לדיאלוג ולמשא ומתן, ביחד עם כבוד כלפי האחר ופתח לדיאלוג בהמשך. מדובר על מצבים בהם אמירת "לא" צריכה להיות ברורה ומוחשית, כמו גזע יציב של עץ. שורשי העץ, הם המקור לאמירת לא, והם מבוסס על "כן" – צרכים וערכים. לבסוף יש את העלים ואת פירות העץ, המסמלים את אמירת ה"כן" למערכת יחסים בריאה.
מודל זה, ביחד עם כלים מתקדמים לניהול אפקטיבי של דיאלוג, מהווה מענה עוצמתי להתמודדות עם אתגרי התקופה.
הצבת גבולות לילדים ונוער תוך יצירת המשך דיאלוג "לומר לא ולהישאר בחיים"
מפגש
נושא
תכנים מרכזיים
1
פתיחה
מה קרה לסמכות המבוגר?
האתגר ב"לא"
היכרות (במידת הצורך) והסכמה על חוזה עבודה.
סקירה על אובדן הסמכות של המבוגר.
"מלכודת התגובות".
למה קשה לנו לומר "לא"?
2
מודל "כן-לא-כן"
גיבוש ה"כן" – שורשי העץ
מודל "כן-לא-כן" – הסבר כללי.
איתור משותף של הערכים המשמעותיים לקהילת ביה"ס.
בירור משותף של הצרכים של המבוגרים – בבית ובבית הספר.
חיזוק ה"כן" של המבוגר.
3
מודל "כן-לא-כן"
גיבוש ה"לא" – גזע העץ
אמירה ברורה של ה"לא", תוך עידוד דיאלוג ושימור מערכת היחסים, כיצד עושים זאת?
אמירת "לא חיובי" תוך שמירה על כבוד הילד / למתבגר.
עקביות ונחישות.
4
מודל "כן-לא-כן"
גיבוש ה"כן" – פירות העץ
הצעות ל"כן".
סגירה ברורה של האירוע.
סיום המאפשר צמיחה של מערכת היחסים בין המבוגר לילד / למתבגר.